پرسش ها و پاسخ ها - وب سایت رسمی احمد عابدینی

میزان فطریه و کفاره

میزان فطریه و کفاره

پاسخ داده شد
0
0

به نظر شما میزان فطریه و کفاره چه میزان است؟

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
پاسخ عالی
0
0

باسمه تعالی
استفتاء در باره مقدار فطریه
حضور محترم آیت الله احمد عابدینی
سلام علیکم
در ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی قرار داریم با توجه به اهمیت این ماه و بحث پرداخت فطریه و فدیه افراد بیمار از حضرتعالی استدعا داریم نسبت به سؤالات ذیل نظر خود را بیان فرمایید.
با تشکر .
جمعی از طلاب حوزه علمیه اصفهان
سؤال اول:
مقدار زکات فطریه در زمان صدر اسلام به چه میزان بوده و امروزه این زکات چه مقداری می باشد؟
پاسخ: با سلام و آروزی قبولی طاعات و عبادات شما؛
فطریه در زمان پیامبر اسلام (ص) یک صاع خرما بوده است که تقریباً چهار کیلوگرم خرما می¬شود و به نظر اینجانب کمتر از این مقدار کفایت نمی کند بلکه چون در آن زمان اجرت و مزد یک کارگر دو صاع خرما بوده است در این عصر و زمان، افرادی که فقیر نیستند و دادن فطریه بر آنان واجب است احتیاطا نصف درآمد یک روز خود را به عنوان زکات پرداخت نمایند.
سؤال دوم:
2ـ اگر طبق نظر شما، فطريه را نصف حقوق يك روز افراد بدانيم، گاهي بسيار زياد مي شود مثل افرادي كه در آمدهاي ميليوني دارند و گاهي بسيار كم مي شود مانند مستمري بگيران بهزيستي، در اين صورت چگونه بايد فطريه پرداخت گردد؟
پاسخ: همان گونه كه عذرهاي مجوّز افطار، شخصی و فردي است و هر كسي خودش تشخيص مي دهد كه توان روزه گرفتن دارد يا خير، پرداخت زكات فطره نيز به نظر اين جانب امري شخصي است و احتياطاً كسي كه درآمد بالايي دارد بر طبق حقوق و در آمد، فطريه بدهد پس اگر سه نفر نانخور دارد، دو روز حقوق ماهيانه اش را بدهد. و بر افراد مستمري بگيري كه فقير هستند دادن فطريه واجب نيست اما اگر خودآن فرد خواست مقداري به عنوان فطريه بدهد كار بدي نيست.
سؤال سوم:
کسانی که از گرفتن روزه معذورند چه مبلغی را باید پرداخت کنند؟
پاسخ:
این افراد باید یک پرس غذا یا پول آن را به مسکین یا فقیر بدهند و طبق آیه 184 سوره بقره که فرموده: «طعام مسکین»؛ این لفظ در هر زمان مصداق همان زمان را دارد. در زمان ما مصداقش یک پرس غذاست، نه اینکه امروز یک مدّ طعام (750 گرم) که مصداق صدر اسلام است، پرداخت گردد.
احمد عابدینی

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
نمایش 1 نتیجه
پاسخ شما

لطفا جهت ثبت نام ابتدا یا ثبت نام کنید.

چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.