چگونگی اثبات توحید از آیه لَوْ كاَنَ فِيهِمَا ءَالهِةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا

چگونگی اثبات توحید از آیه لَوْ كاَنَ فِيهِمَا ءَالهِةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا

پاسخ داده شد
0
0

آيۀ لَوْ كاَنَ فِيهِمَا ءَالهِةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا(انبياء-22) چگونه توحيد را ثابت مى‌كند؟ آيا نمى‌توان دو خداى هماهنگ تصور كرد؟

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
پاسخ عالی
0
0

اولا دقت شود كه اين آيه را به دو صورت مى‌توان معنا كرد:
معناى اول: (اِلا) به معناى غير باشد و ضمير لَفَسَدَتَا به (الله) و (آلهه) برگردد و در نتيجه آيه اين گونه معنا شود كه: اگر غير از خدا، خدايان ديگرى نيز وجود داشت، هم الله و هم آن آلهه از خدا بودن مى‌افتادند و از نظر آلهه بودن به فساد كشيده مى‌شدند و ديگر خدا نبودند.
معناى دوم: (اِلا) به همان معنای استثناء باشد و ضمير لَفَسَدَتَا به آسمانها و زمين برگردد و در نتيجه آيه اين گونه معنا شود كه: اگر در آسمان‌ها و زمين جز خدا، خدايان ديگر بود آسمان‌ها و زمين به فساد كشيده مى‌شدند. حال به نظر مى‌رسد علت به فساد كشيده شدن آسمان‌ها و زمين با فرض وجود خدايان مختلف در آيه بعدى يعنى آيه 23 بيان شده است كه مى‌فرمايد: لَا يُسئلُ عَمَّا يَفْعَلُ
اگر خدا، خداست بايد اين صفت را داشته باشد كه مورد بازخواست قرار نگيرد و هر چه مى‌خواهد بكند تا از خود قدرت‌نمايى داشته باشد. حال اگر واقعا خدايان مختلف با چنين صفتى وجود داشته باشند طبيعتا هريك مى‌خواهند قدرت نمايى كنند و در نتيجه در عالم هستى نزاع و فساد ايجاد خواهد شد. دقت شود كه در كشورهاى خاورميانه كه هم اكنون فساد و جنگ وجود دارد دليلش اين است كه گروه‌هاى مختلف مى‌خواهند خدايى كرده و هريك قدرت‌نمايى کنند و حاضر نيستند با يكديگر كنار بيايند و در نتيجه فساد و جنگ ايجاد مى‌شود. حال اگر در عالم هستى چند خدا، آن هم با صفات خدايى وجود داشتند طبيعتا بين آنها نيز جنگ و دعوا پيش مى‌آمد.
دقت شود كه اگر خدايان حاضر شوند با يكديگر كنار بيايند در واقع خدا نيستند.

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
نمایش 1 نتیجه
پاسخ شما

لطفا جهت ثبت نام ابتدا یا ثبت نام کنید.

جهت تهیه آثار استاد احمد عابدینی پس از تصمیم در مورد کتاب مورد نظرتان از طریق ایمیل موجود در صفحه ارتباط با ما اقدام به سفارش گذاری کنید. فرآیند تهیه کتاب از طریق ایمیل در حال حاضر قابل انجام است. پس از دریافت ایمیل شما، اطلاعات درخواست شما بررسی می شود و از همان طریق پاسخی برای شما ارسال می گردد. در نظر داشته باشید که محصولات عموما به صورت PDF عرضه می شوند و کتاب فیزیکی در صورت موجود بودن و درخواست شما قابل ارائه است.