پاسخ به شبهاتی پیرامون حقوق بانوان در اسلام

پاسخ به شبهاتی پیرامون حقوق بانوان در اسلام

پاسخ به شبهاتی پیرامون حقوق بانوان در اسلام
باسلام و وقت بخیر خدمت حضرتعالی.
ببخشید اگر زحمت نیست به سوالاتی که امروزه خیلی از دختران از دبیران خانم دارند وآنها با من مطرح کرده اند. پاسخي درحد فهم دبیران ودانش آموزان بفرمائید،
از لطف ومحبت جنابعالی متشکرم.
۱- چرا در اسلام دیه جنین پسر دو برابر جنین دختر است؟
۲- چرا در قرآن گفته در صورت نافرمانی زن ، باید زن را کتک زد؟
آیا در مورد مردان هم این چنین حکمی وجود دارد!؟
۳- چرا باید حق طلاق با مرد باشد؟
۴- چرا در اسلام بیشتر حکم ها به نفع مردان هست زنان در خیلی موارد آزادی عمل ندارند
می خواهی از خانه بروی بیرون باید شوهر اجازه دهد؟ برا سفر خارجه باید از شوهر اجازه بگیرد؟
برای گرفتن گذرنامه باید شوهر اجازه بده
۵- چرا زن نمی تواند مرجع تقلید باشد،
۶- چرا پیامبر وامامان چند زن داشتند چه موقتی چه دائمی؟
۷- چرا مردی که درحال طلاق دادن زنش هست می تواند در این مدت که ممکنه چند سالی طول بکشد ازدواج موقت داشته باشد ولی زن نه؟
۸- چرا در قرآن خداوند فرموده زنان کفار را که در جنگها به اسارت گرفتید میتوانید با آنها ازدواج کنید؟!!
۹- چگونه می توان وجود وحضور امام زمان را اثبات کرد؟
۱۰- چرا با وجود پیشرفت ها ی جدید امام زمان بعد از ظهور در مسجد سهله زندگی می کند؟
پاسخ: جواب این سؤالات را قبلا داده‌ام و شما می‌توانید به کانال تلگرام و سایت بنده مراجعه کنید. با این حال در اینجا توضیحات مختصری خواهم داد.
اولا باید دقت داشت که در زمان‌های قدیم مردسالاری بوده و مردسالاری اقتضائاتی داشته است و اگر زمان عوض شد و مرد سالاری از بین رفت طبیعتا اقتضائات آن نیز از بین خواهد رفت. پس این احکام مانند نماز و روزه نیست که غیر متغیر باشد. به هر حال در آن زمان مرد همه کاره بوده و درآمد و پول در دست او بوده است و به همین خاطر مرد ارزش بیشتری داشته است. پس مثلا دیۀ مرد دو برابر قرار داده شد چون مرد نان آور خانواده بوده است.
و اما امروزه که کارها نرم افزاری نیز شده و زنان نیز کار می‌کنند مشکلی ندارد که بگوییم دیۀ زن و مرد مساوی است به خصوص اینکه مقدار دیه اصلا در آیات قرآن نیامده است.
از آن طرف چون مرد همه‌کارۀ خانه بوده اگر از دست زن ناراحت می‌شد و می‌خواست زن را طلاق دهد زن گرسنه و بی‌پناه می‌ماند و هزاران گرفتاری پیش می‌آمد. به همین خاطر گفته شده در شزایط سخت به جای اینکه او را طلاق دهی کمی او را بزن تا تابع تو شود. البته به مرد گفته شد که اگر زدن در حدی باشد که بدن زن کبود شود دیه دارد و باید دیۀ آن را پرداخت. جواب دیگری که می‌توان گفت این ات که اصلا زدن زن صحیح نیست و جواز زدن مربوط به موقعیت خاصی است مثل اینکه زن در مورد امور جنسی نزد دادگاه می‌گوید من تمکین می‌کنم ولی در رختخواب که کسی نمی‌تواند شاهد باشد تمکین نکند. در اینجاست که گفته شده زن را بزن. بدیهی است که این زدن بسیار کم و برای تمکین اوست.
احتمال دیگر این است که اسلام مسئولیت‌های زیادی بر دوش مرد گذاشته است. با این همه مسئولیت ممکن است مردی بگوید من نمی‌خواهم شوهر شوم. به همین خاطر دین گفته نگران نباش چرا که طلاق دست توست و حتی می‌توانی زن را بزنی. پس این حرف‌ها واقعا به این معنا نیست که مرد بتواند زن را بزند بلکه برای این است که مرد تشویق به ازدواج شود.
حق طلاق نیز از همین قبیل است. چون در آن زمان مردسالاری بوده است چنین حقی به مرد داده شد تا هنگام طلاق دادن حق زنش مثل مهریه را بدهد. پس حق طلاق که در دست مرد است امتیازی به نفع زن است اگرچه امروزه سوء استفاده‌هایی از آن می‌شود.
جالب است که در قرآن بارها بحث حدود الله در موضوع خانواده آمده است تا حق زنان به خوبی رعایت شود.
و اما اجازۀ زنان برای خروج از خانه، از مردان نیز طبق همان فرهنگ بوده است. یعنی مرد می‌دانسته که چه وقتی مسیر امن است. به هر حال امنیت زن در آن زمان در دست مرد بوده است و اگر زنی می‌خواسته به سفر برود چون مرد از امنیت خبر داشته او باید اجازه می‌داده است و الا در دین این‌گونه نیست که در حالت عادی زن برای رفتن به خانۀ پدرش نیز اجازه لازم داشته باشد و اگر روایاتی در این باب آمده است که زن حق ندارد به دیدن پدر و مادرش برود روایات صحیحی نیست و با آیات احسان به والدین نمی‌سازد.
و اما امروزه که حفظ امنیت به دست نیروی انتظامی است لزومی به اجازه گرفتن ندارد و اگر مهریه دارد باید حق مرد رعایت شود و اگر مهریه‌ای در کار نیست باید حقوق دو طرف به صورت توافقی رعایت شود به عبارت دیگر زن مهریه نمی‌گیرد و به جای آن حقوق دیگری طلب می‌کند.
نکتۀ دیگر اینکه زن به نظر من می‌تواند مثل مرد مرجع تقلید شود و من استاد راهنمایی با همین موضوع بوده‌ام.
و اما چند زن داشتن نوعی حمایت برای زن بوده است چرا که در آن زمان زن احتیاج به سرپرست داشته است و وقتی مرد چند زن می‌گرفت به این معنا بود که چند زن را تحت حمایت خودش آورده بود. بله در کنارش شهوت نیز بوده است ولی اصل این حکم برای تحت پوشش قرار دادن زن و حمایت از او بوده است. اتفاقا من در تفسیر آیه سوم سوره نساء که مربوط به چند همسری است گفته‌ام این آیه مربوط به یتیم داری است و مرد می‌تواند با چند زن بیوه ازدواج کند تا بچه‌های آنها را اداره کند.
به هر حال اگر پیامبر(ص) و امامان چند همسر داشته‌اند برای حمایت از آنها بوده است.
و اما در مورد سؤال هفتم باید بگویم مقصر خود ما هستیم که طلاق طولانی می‌شود و الا اگر توافق کنند و طلاق به زودی انجام شود اصلا مشکلی پیش نخواهد آمد.
و اما در مورد ازدواج با زنان اسیر چه بسا گفته شود که به اسارت گرفتن خودش نوعی طلاق است مثل اینکه فسخ و مرگ نیز از راه‌های جدایی است. شاید بتوان گفت اگر زنی در جنگ اسیر شد با اسیر شدن، عقدشان باطل می‌شود به خصوص اینکه این قضیه مربوط به جنگ است و در آن زمان تلفن و وسیلۀ ارتباطی وجود نداشته است.
پس این اشکال ندارد. بله اینکه می‌گویند می‌شود با آن زن بدون ازدواج همبستر شد و او کنیز مسلمانان می‌شود این غلط است چرا که آیه 24 سوره نساء مربوط به کنیزانی است که قبل از نزول آیۀ قرآن مملوک شده‌اند. من مفصلا این بحث را در مقاله‌ای آورده‌ام که در سایتم موجود است.
و اما در مورد دو سؤال آخر باید بگویم که تخصصی ندارم.
و اما شما می‌توانید پاسخ مفصل هریک از شبهات مطرح شده و حتی دیگر شبهات را جداگانه در لینک‌های زیر پیدا کرده و مطالعه کنید:
پاسخ به شبهات مربوط به ازدواج های پیامبر👇

پاسخ به چند سؤال پیرامون ازدواج‌های پیامبر(ص) با نگاهی به آیات سوره احزاب


پاسخ به شبهات برده گیری و برده داری👇

بررسی برده گیری و برده داری در اسلام


چرا قرآن به زبان عربی است؟👇

زبان قرآن: چرا قرآن عربی است؟(1)


آیا مرد می‌‎تواند زنش را بزند؟👇

زدن زن در اسلام


آیا پدر در قتل فرزندش قصاص نمی‌شود؟👇

قصاص پدر در قتل فرزند


آیا در اسلام مرتد کشته می‌شود؟👇

بحثي پيرامون مرتد و حكم فقهي آن‏


آیا نوه ها از پدر و بزرگ و مادر بزرگ ارث نمی‌برند؟👇

میراث یتیمان از جد


پاسخ به نظرات دکتر سروش👇

جواب‌های احمد عابدینی به دکتر سروش


پاسخ به فیلم فتنه👇

نقدی بر فیلم فتنه


پاسخ به شبهات مربوط به دین داری👇

پاسخ به شبهاتی پیرامون دین‌داری


پاسخ به شبهاتی پیرامون خدا و دین👇

پاسخ به شبهات متعددی پیرامون خدا و دین


پاسخ به شبهات مربوط به اینکه آیا در قرآن توهین وجود دارد؟👇

آیا قرآن به مخالفان خود توهین کرده است؟


پاسخ به شبهات مربوط به حقوق زن در اسلام👇

پاسخ به سوالی پیرامون تعارض قوانین اسلام با حقوق زن


پاسخ به شبهه مخالفت اسلام با یلدا و نوروز👇

یلدا و اسلام


پاسخ به شبهاتی پیرامون اسلام و ائمه و روحانیت👇

پاسخ به شبهاتی پیرامون اسلام و ائمه و روحانیت


پاسخ به شبهات علی دشتی👇

پاسخ به شبهات علی دشتی


آیا در اسلام سنگسار وجود دارد؟👇

حد سنگسار، تهديد يا اجراء؟


آیا در اسلام سگ نجس است؟👇

حکم فقهی نجاست سگ


آیا ایرانیان باید زرتشتی باشند؟

آیا ایرانیان باید زرتشتی باشند؟


برای پاسخ به شبهات دیگر به قسمت پرسش‌ها و پاسخ‌های سایت مراجعه نمایید👇
https://ahmadabedini.ir/questions/question/

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات
چون بازاندیشی روشی دائمی است سزاوار است نوشته ها و سخنرانی های این سایت نظر قطعی و نهایی قلمداد نشود.